Bijgewerkt: 15 maart 2023
Met zijn indrukwekkende afmetingen was de Antonov AN-225 het grootste vliegtuig ter wereld. Ooit gebouwd om de Russische spaceshuttle Buran te vervoeren, later werd het een vrachtvliegtuig. In Nederland hebben we een paar keer kennis mogen maken met dit enorm gevaarte. Helaas is er in 2022 een einde gekomen aan de Antonov AN-225. Hij werd tijdens de oorlog Rusland – Oekraïne grotendeels verwoest.
Doelstelling van dit vliegtuig
De Antonov AN-225 werd niet zomaar gebouwd. Hij was ontworpen om raketten en het ruimteveer de Boeran te vervoeren. Dit ruimteveer heeft in 1988 een onbemande ruimtevlucht gemaakt, en was hiermee de enige in zijn soort. In 2022 werd dit ruimteveer volledig verwoest.
Het vliegtuig moest dus zowel de raketten als het ruimteveer kunnen vervoeren. De Antonov AN-225 had op 21 december 1988 zijn eerste vlucht.
Tip: Antonov AN-225 model – collectors item
Een tweede Antonov AN-225
Het eerste vliegtuig onder deze naam droeg startnummer UR-82060. Eind jaren 80 werd een tweede model gebouwd, maar toen de Sovjet-Unie uiteenviel werd dit gestaakt. De oudere An-225 werd later door Oekraïne opgeknapt. Uiteindelijk werd ook het tweede model verder afgebouwd.
Lengte en gewicht van het grootste vliegtuig wereldwijd
De Antonov An-225 heeft een lengte van 84 m en een spanwijdte van 88,4 m. De hoogte vanaf de grond bedraagt 18,1 m. Hiermee is het zeker het grootste vliegtuig ter wereld.
Het leeggewicht bedraagt 175 ton. De Antonov An-225 is een staat om vrachten te vervoeren met een gewicht tot 250.000 kg (intern). Hierdoor is of was dit vliegtuig zo geliefd als vrachtvliegtuig voor onder andere auto’s.
Een lange landingsbaan
Vanwege zijn lengte en gewicht heeft de Antonov An-225 een lange landingsbaan nodig. Dit maakt hem ongeschikt voor het vervoer van militaire voertuigen, raketten en andere zaken. Want juist voor militair vervoer heeft een vliegtuig een korte landingsbaan nodig, omdat dit vaak niet anders kan.
Laatste vlucht van de Antonov An-225
Jarenlang is dit vliegtuig ingezet voor het vervoeren van verschillende grote en zware vrachten. In 2005, 2007 en 2008 landde de Antonov An-225 in Nederland om goederen op te halen. Hierna is dit vliegtuig nooit meer op Nederlandse bodem geland.
Vanaf 2018 stond het toestel vanwege modernisatie stil, maar in april 2022 vloog het na anderhalf jaar weer. Het is niet bekend wanneer de laatste vlucht was, maar dit moet ergens in februari 2022 zijn geweest.
Vernietiging van het vliegtuig
Op 24 februari 2022 viel Rusland het buurland Oekraïne binnen. Het werd een Russische invasie genoemd, maar veel landen beoordeelden het als een oorlog. Op de Oekraïense luchthaven bij Kiev stond de enige An-225 die nog operationeel (in gebruik) was. Het grootste vliegtuig ter wereld werd tijdens de Russische invasie vernietigd. Dit gebeurde op 24 februari, dezelfde dag dat Rusland binnenviel.
Op 27 februari kwam het nieuws over de vernietigde Antonov An-225 naar buiten. Op 1 maart werd via satellietbeelden duidelijk dat de staart van het vliegtuig nog intact was. Ook kwamen er foto’s naar buiten waarop te zien was hoe het vliegtuig vernietigd en uitgebrand was. Oekraïne heeft laten weten het vliegtuig te zullen herbouwen.
Hoeveel Antonov AN-225 zijn er?
Er zijn twee toestellen van de Antonov AN-225. In 2022 was hij hier slechts één van in gebruik. Er zijn nooit meerdere vliegtuigen van dit model gebouwd.
Het aantal Antonov 124
De Antonov AN-225 werd gebouwd als betere versie van de An-124. Dit model is bijna 69 m lang, heeft een spanwijdte van 73,3 m en een hoogte van 20,78 m. Hij is dus kleiner dan de 225. Van de Antonov 124 zijn er in totaal 56 stuks gebouwd.
Wie de schade aan het vliegtuig betaalt
Het is niet geheel duidelijk hoe de Antonov 225 vernietigd is. Dit kan door Russische militairen zijn geweest, maar het kan ook dat Oekraïense militairen op verkeerde doelen hebben geschoten. Wie betaalt de schade die in een oorlog is ontstaan? De aanvallende partij van een oorlog, in dit geval Rusland, kan herstelbetalingen worden opgelegd. Dit is een betalingsverplichting ter herstel van de oorlogsschade.
Een dergelijke betalingsverplichting kan in geld of in natura worden gedaan. Soms is er sprake van dwangarbeid. Hierbij worden krijgsgevangenen gedwongen om de schade te herstellen. Het is uiteindelijk de overwinnaar die bepaalt welk land de schade heeft veroorzaakt. Helaas hebben herstelbetalingen een negatief effect op de interne economie, maar ook op de wereldeconomie.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.