Bijgewerkt: 15 maart 2023
Je ziet ze overal langs de weg staan: flitspalen. Zodra je te snel voorbij rijdt word je geflitst en ontvang je een geldboete. Hoe werkt een flitspaal, kun je zien of hij in werking is en tot hoe ver flitst hij? In dit artikel alles over het meest gehate ding langs de snelweg: de flitspaal.
Uitleg over de flitspaal
Toen de eerste auto’s op de markt kwamen was er nog niet zoiets als een maximum snelheid. Flitspalen bestonden helemaal niet. De allereerste flitser werd in het jaar 1965 geplaatst. Het ging hier om een roodlicht flitser, er werd dus gekeken of iemand door rood licht reed.
Goed om te weten: de flitspaal is een Nederlandse uitvinding. Het was de rallyrijder Maurice Gatsonides die dit gehate ding ontwikkelde.
Zo werkt een flitspaal
Er zijn twee soorten flitsers: de gewone en de mobiele flitser. Dan heb je ook nog de super flitspaal, ook wel LIDAR genoemd.
Een gewone flitspaal werkt op basis van het doppler effect (bekend van het echoapparaat). Hierbij worden er geluidsgolven op voertuigen afgestuurd. Vervolgens meet de flitspaal hoe lang het duurt voordat die golven worden teruggekaatst. Aan de hand hiervan kan de computer een berekening van de rijsnelheid maken.
De mobiele flitser werkt ook middels geluidsgolven. Voordeel van een mobiele flitser is dat deze makkelijk verplaatsbaar is. Hierdoor kan de politie onaangekondigde snelheidscontroles uitvoeren.
Hoe werkt een LIDAR? Dit noem je ook wel een laser. Bij dit apparaat wordt gebruik gemaakt van laserstralen. Een LIDAR is veel nauwkeuriger dan een normale of mobiele flitspaal. Bovendien heeft dit apparaat geen last van reflecterende objecten, iets dat de gewone flitspaal wel kan hinderen.
Hoe weet je of hij in werking is?
Er staat een flitspaal langs de weg. Je weet niet zeker of hij in werking is. Ook is het vaak lastig om (verborgen) mobiele flitsers te zien. Aan de buitenkant zie je niet of er een flitspaal staat en of hij in werking is. Daarom is er de radarverklikker. Deze geeft een signaal weer zodra er een flitspaal wordt gedetecteerd.
Flitsmeister is een bekende waarmee je realtime verkeersinformatie ontvangt, dus ook snelheidscontroles. Voor de veiligheid is het aan te raden om gebruik te maken van de Flitsmeister ONE, zodat je niet met je smartphone achter het stuur bezig bent.
Flitspaal voor rood licht
Hoe werkt een flitspaal voor rood licht? Hierbij wordt gebruik gemaakt van twee lussen. Zodra het licht op rood staat dan worden die lussen geactiveerd. Rij je er doorheen, dan ontstaat er een verstoring in het magnetisch veld dat zich rondom die lussen bevindt. De flitspaal registreert dit en zal flitsen.
Overigens wordt de camera pas geactiveerd tussen de 0 en 1 seconde nadat je door het rood licht rijdt. Dit betekent dat de flitser niet in werking treedt wanneer je door oranje licht rijdt.
Hoeveel keer flitst een flitspaal?
Over het algemeen zal een flitspaal twee keer flitsen. Dit betekent dat er ook twee foto’s gemaakt worden. Die twee foto’s zijn nodig om achteraf de snelheid te controleren.
Ook een rood licht flitspaal maakt twee foto’s. De eerste foto is bedoeld voor het registreren van de overtreding. De tweede foto is ter controle.
Zo ver flitst de Superflitspaal
Met de superflitspaal wordt ook wel de laser oftewel LIDAR bedoeld. De standaard flitspaal kan tot een afstand van 500 m flitsen. Nadeel hiervan is dat de foto niet meer zo duidelijk is. Bij een laser wordt geen foto gemaakt maar het kenteken direct op het apparaat geregistreerd. Hierdoor heeft een superflitser een groter bereik. Toch wordt dit in de praktijk zelden toegepast.
Op deze plekken kom je flitspalen tegen
Benieuwd op welke plaatsen snelheidcamera’s of flitspalen staan? Elke regio bepaalt dit zelf. Je komt vooral flitspalen tegen op plaatsen met veel verkeersongevallen. Maar ook waar er een samenhang is tussen verkeersongevallen en de rijsnelheid. Daarnaast kom je flitspalen tegen op plekken waar vaak de snelheid wordt overtreden.
Hoe ver van tevoren flitst hij?
Soms staat een flitspaal direct bij binnenkomst bebouwde kom. Of staat hij dicht bij een bord waar een lagere snelheidslimiet op staat. Officieel mag dit niet. Er geldt namelijk een minimale afstand tussen de snelheidsmeting en het snelheidsbord. Overigens gaat het hier niet om een recht maar een beleidsregel.
De minimale afstand tussen snelheidsbord en snelheidsmeting hangt af van de snelheid km/h (wat op het bord staat aangeduid). Zo ziet dit uit:
- 30 km/h: 80 m afstand
- 50 km/h: 140 m afstand
- 80 km/h: 220 m afstand
- 100 km/h: 280 m afstand
- 120 km/h: 330 m afstand
Staat de flitspaal te dicht bij het snelheidsbord en krijg je een boete? Dan moet deze boete officieel vernietigd worden. Teken bij ontvangst van de boete direct bezwaar aan. Schakel eventueel een advocaat in.
Flitspaal flits van voren: het mag gewoon
Welke kant flitst een flitspaal? Kan je in Nederland van voren flits worden? Vaak wordt gedacht dat je alleen van achter geflitst mag worden. Niet waar, een flitspaal kan van twee kanten flitsen. Dus ook van voren. Dit geldt niet alleen in Nederland maar ook in andere landen.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.