Bijgewerkt: 15 maart 2023
Probleem: de fietspomp past niet op het ventiel. Dit heeft niet direct met je fietspomp maar eerder met het ventiel te maken. Je hebt namelijk verschillende ventielen. Vaak ga je ervan uit dat een normale fietspomp op elk ventiel past. Dat klopt dus niet. Heb je een afwijkend ventiel dan moet je soms een andere fietspomp aanschaffen. Daarnaast kan er ook iets anders aan de hand zijn.
Het normale ventiel (Hollands)
De meeste fietsen zijn voorzien van een normaal ventiel, dit noem je soms ook wel het Hollands ventiel oftewel Dunlop. Zie je dus de benaming Dunlop staan dan weet je zeker dat je met een Hollands ventiel te maken hebt. De meeste fietspompen passen op het Hollands ventiel. Het zal dus zelden voorkomen dat je hier problemen mee hebt.
Past de fietspomp niet op het Hollands ventiel? Dan heb je waarschijnlijk een fietspomp uit het buitenland gekocht. Deze pomp is dan afgestemd op een ander ventiel. De beste oplossing is het kopen van een Hollandse fietspomp. Daar moet je dus echt naar vragen wanneer je in de winkel bent, en anders bestel je hem online.
Oplossing: een verloopnippel kopen
De fietspomp past niet op het ventiel en je wil geen nieuwe pomp kopen. In dit geval zou je voor een verloopnippel kunnen kiezen. Meestal krijg je een setje van verschillende verloopstukken. Deze zijn geschikt voor het Hollandse ventiel, het Frans ventiel maar ook het autoventiel. Voordeel hiervan is dat je de oude fietspomp kunt blijven gebruiken. Je bevestigt hier de juiste verloopnippel aan en hij past op je ventiel.
Het Frans ventiel
Soms is de fietsband voorzien van een Frans ventiel, dit noem je ook wel Presta. Dit ventiel ziet er wat anders uit, het loopt veel spitser toe. Het Frans ventiel tref je voornamelijk op een racefiets of mountainbike aan. Wil je de band oppompen dan heb je twee keuzes: een aparte fietspomp kopen of gebruikmaken van een verloopnippel.
Om een fietsband met Frans ventiel op te pompen zijn er wat meer handelingen nodig. Draai het ventieldopje er af, vervolgens moet je nog het kleine draaidopje openen. Je ziet een pennetje aan de bovenkant uitsteken. Houd er rekening mee dat dit pennetje snel kan afbreken. Je moet dus heel voorzichtig de fietspomp erop doen. Pomp de band op en draai het dopje weer aan. Als laatste doe je het ventieldopje er op.
Autoventiel
Bij sommige mountainbikes kom je een autoventiel tegen, dit noem je ook wel het Schräder ventiel. Het gaat hier om een breed ventiel met een groot ventieldopje. Heb je een fiets met een Schräder dan kun je het beste een aparte fietspomp aanschaffen. Voordeel hiervan is dat je hem niet alleen voor de fiets maar ook voor een luchtbed of voetbal kunt gebruiken. Deze artikelen zijn namelijk ook voorzien van een autoventiel.
Deze speciale fietspompen zijn eigenlijk voetpompen, je pompt dus niet met je handen maar met je voet. De meeste modellen zijn ook voorzien van een manometer. Zo zie je precies in hoeverre je de band moet oppompen.
Natuurlijk kun je ook weer gebruik maken van een normale fietspomp en een verloopstuk. Het is maar net wat je prettiger vindt.
Fietspomp past niet op ventiel: andere problemen
Je hebt de juiste fietspomp of verloopstuk aangeschaft. Toch merk je dat de fietspomp niet past op het ventiel. Wat kan het probleem zijn? Bij een Frans ventiel is er een pennetje aanwezig en dat is heel fragiel. Bij het minste of geringste breekt het pennetje af. Het gevolg is dat de fietspomp niet meer op het ventiel past. Je moet dan het ventiel (laten) vervangen.
Soms is de fietspomp zelf kapot. Het mechanisme werkt niet meer of de slang is gescheurd. In dit geval kun je pompen wat je wil maar er komt er geen lucht uit.
Verder is het belangrijk dat je het ventiel helemaal opendraait. Doe je dit slechts een klein gedeelte dan komt er geen of onvoldoende lucht in de band terecht. Een en ander is wel afhankelijk van het type ventiel. Een Frans ventiel moet je helemaal opendraaien terwijl je een Hollands ventiel vaak ook half open kunt laten staan.
Het aantal bar
Heb je een standaard fietspomp dan zit hier geen manometer op. Je kunt dus ook niet zien hoeveel bar je de fietsband inpompt. Op zich is dit geen probleem, je voelt zelf de weerstand oplopen. De fietsband mag niet knetterhard zijn, je moet hem een heel klein beetje in kunnen drukken. Stop dus voortijdig met pompen.
Heb je er een met manometer dan is dit een stuk makkelijker. Soms wordt gezegd dat het aantal bar 1/10 van je lichaamsgewicht bedraagt. Weeg je 70 kg dan pomp je tot 7 bar op. Weeg je 100 kg dan zou dit 10 bar moeten zijn. Maar let op want een fietsband kan maar een maximaal aantal bar aan. Meestal ligt dit ergens tussen de 4 en 9 bar. Bij 10 bar kan de band kapot springen.
Kijk altijd op de zijkant van de band, daar staat aangegeven hoeveel bar hij aankan. Houd in ieder geval een minimum van 3,5 tot 4,5 bar aan. Echt niet minder want hierdoor slijt de band veel sneller. Bovendien moet je met een half opgepompte fietsband ook veel harder trappen.
Beste tips voor het oppompen van je fietsband
Het is belangrijk om vooraf te weten hoeveel bandenspanning je nodig hebt. De fietsband van een mountainbike kan 2 tot 4 bar aan, die van een racefiets 5 tot 9 bar. Terwijl een stadsfiets tussen de 4 en 6 bar zou moeten hebben. Kijk altijd even op de zijkant van de band, dan weet je het zeker.
Verwijder eerst het sierdopje van het ventiel en bij een Frans ventiel draai je de kleine borgmoer los. Plaatst de koppeling van de fietspomp op de juiste manier op het ventiel. Pomp nu tot de juiste druk. Bij een drukmeter zie je dit vanzelf, anders moet je dit op gevoel doen.
Gebruik je bovenlichaam om de pomp te bewegen. Squaten is misschien wel een lekkere sportoefening maar niet effectief om de fietspomp te bedienen. Bij het loskoppelen van de pomp hoor je wat lucht ontsnappen, dit is geen probleem. Draai de borgmoer vast en/of plaats het ventieldopje er weer op.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.