Bijgewerkt: 5 december 2023
Overal om ons heen worden we omver geblazen met allerlei soorten vormen van reclame. Alleen al als je zit te wachten op de bus in het bushokje zie je reclame. Natuurlijk heb je ook nog de digitale billboards, een vorm van reclame die steeds populairder wordt. Dit komt omdat er makkelijk meerdere advertenties getoond worden. Hierbij is er niemand nodig om eens per zoveel tijd de billboards te vervangen. Als je een billboard gaat ontwerpen, zijn er wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Hieronder vertellen we je de psychologie achter digitale billboards.
Blootstelling
Het is een feit dat hoe vaker mensen een bepaald iets zien, hoe beter ze het onthouden. Dit kan over een merk, maar ook over een product gaan. Omdat billboards overal zijn, is de kans dus groter dat iemand je zal herkennen. Vooral als je op veel plekken je advertentie toont. Benieuwd waar je je advertenties kan tonen op billboards? Neem een kijkje op Bereik.nl.
Kleuren
Kleuren doen veel met mensen. Bepaalde kleuren roepen namelijk bepaalde emoties bij mensen op. Naast dat de meeste mensen een favoriete kleur hebben, zijn de betekenissen van kleuren over het algemeen wel bekend. Zo staat rood voor urgentie en blauw juist voor vertrouwen.
Boodschap
De boodschap die je wilt overbrengen op een billboard is natuurlijk het belangrijkst. Om er voor te zorgen dat mensen de boodschap makkelijk zullen onthouden, is het slim om de boodschap kort en simpel te houden.
Emotie
Een van de meest effectieve manieren om mensen een billboard te laten onthouden, is door in te spelen op de emotie. Dit kan een positieve emotie zijn zoals humor, maar ook een wat minder fijne emotie zoals verdriet.
Digitale billboards hebben een diepgaande impact op de psychologie van consumenten. Blootstelling speelt een cruciale rol; herhaling versterkt de herkenning van een merk of product. Het strategisch plaatsen van advertenties op diverse locaties vergroot de kans op herkenning. Kleuren spelen eveneens een belangrijke rol, aangezien ze specifieke emoties kunnen oproepen. Speel en experimenteer met verschillende kleuren.
Digitale billboards zijn een manier van reclame maken die je steeds vaker terug ziet komen. Ondanks dat ze vluchtig voorbijkomen, zijn ze makkelijker te onthouden.
Het effect van outdoor reclame
Outdoor reclame (buitenreclame) lijkt door het internet niet meer zo interessant. Maar het tegendeel is bewezen: met outdoor reclame bereik je snel, eenvoudig en efficiënt een groot publiek. Perfect voor verschillende soorten reclame.
Nog even de voordelen op een rij:
- Gegarandeerd een grote doelgroep bereiken
- 24 uur per dag zichtbaar
- Herhaling waardoor je boodschap blijft hangen
- Nietpdr opdringerig
- Het publiek kan de reclame niet wegzappen
In 1962 plaatste een Frans buitenreclame bedrijf de eerste affiches in bushokjes. Inmiddels is dit nog steeds een vertrouwd straatbeeld, en geeft het waarde aan adverteerders en marketeers. Uit onderzoek blijkt dat abri reclame of billboards geen concurrentie ondervinden van televisiereclame, internetreclame en mobiele telefonie.
Het blijft dus interessant om je, als bedrijf, buitenreclame te richten.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.