Bijgewerkt: 15 maart 2023
De automotor draait en wordt warm. Om te voorkomen dat deze oververhit raakt heeft hij koelvloeistof nodig. Bij te weinig van deze vloeistof kan de koppakking eruit geblazen worden. Welke koelvloeistof voor mijn auto gebruiken? Je ziet dat er verschillende kleuren verkrijgbaar zijn. De kleur zegt weer iets over het type auto waar hij voor geschikt is.
Verschillende kleuren
Vaak zie je de roze of blauwe koelvloeistof voorbijkomen. Maar je hebt ook transparante oftewel de geelgroene versie. En dan nog de gele of de groene koelvloeistof. Weet je niet welke koelvloeistof voor je auto je moet hebben? Zoek hieronder het merk van je auto op, dan weet je ook welke kleur je moet hebben.
Alle automodellen
Of je nu een Volkswagen, Citroën of Opel hebt: de transparante koelvloeistof is altijd goed. Deze heeft code SP14, dit zie je op de verpakking of bij het product staan. Sommigen noemen de transparante vloeistof ook wel geel. In de praktijk klopt dit niet want de gele versie is voor specifieke auto’s bedoeld.
Staat je automerk hieronder er niet tussen? Dan moet je dus transparante koelvloeistof nemen. Wanneer je twijfelt is het altijd beter om voor de transparante te gaan.
Naar transparante koelvloeistof
Audi
Heb je een Audi? Dan moet je kiezen voor de blauwe koelvloeistof. Tenzij je een VAG- model hebt, dan kom je weer bij de rode (ook wel roze) vloeistof uit. Codes die bij deze koelvloeistof horen zijn SP12, SP13/ G12, G12+, G12++, G13 (rood/roze).
Bekijk rode/roze koelvloeistof
Bentley
Je rijdt een Bentley, dan heb je blauwe koelvloeistof nodig. Ook nu weer is er verschil met de VAG- modellen. Het gaat hier om modellen die door het bedrijf Volkswagen AG zijn geproduceerd. Je herkent een VAG-auto aan het typische Volkswagen interieur. Met een VAG Bentley moet je voor de rood/ roze koelvloeistof gaan.
BMW
Met de BMW is het lekker makkelijk: je kiest gewoon voor de blauwe vloeistof. Deze is van verschillende merken verkrijgbaar. Welk merk je pakt maakt niet zo veel verschil, een kwestie van persoonlijke keuze.
Citroën
Voor alle Citroën auto’s geldt dat ze de groene koelvloeistof moeten hebben. Let hier goed op want je kunt geen andere kleur erin doen, het is niet goed voor de motor.
Ford
Met een nieuw model Ford auto onder je zitvlak ga je voor de gele koelvloeistof. Let op dat je niet de transparante koopt, deze lijkt wel een beetje op geel. Bestel hem online en ontvang gelijk het juiste product.
Heb je nog een ouder model Ford? Dan kun je voor de blauwe vloeistof gaan. Een linkje hier naartoe vind je hierboven (zie kopje BMW).
Mercedes
Ook de blauwe vloeistof is geschikt voor een Mercedes auto. Maar de nieuwste modellen Mercedes vragen juist weer om geel (SP15/ G12).
Opel
Voor Opel geldt hetzelfde verhaal als bij Mercedes. Blauw voor de oudere modellen, geel voor de nieuwere modellen.
Peugeot
Met een Peugeot auto moet je voor de groene koelvloeistof gaan. Bij twijfel mag je ook transparant nemen.
Saab
Welke koelvloeistof voor mijn auto wanneer ik een Saab heb? Kies dan voor blauw of voor de nieuwere modellen geel.
Seat
In een ouder model Seat auto moet blauwe koelvloeistof, in een nieuw model geel.
Skoda
Heb je een Skoda? Wanneer het hier om een wat ouder model gaat dan kies je blauwe koelvloeistof. De nieuwste modellen vragen om gele koelvloeistof. Bij twijfel kun je ook de transparante nemen.
Volkswagen
Welke koelvloeistof voor de Volkswagen? Kies voor blauw, maar rood of roze is ook goed.
Vauxhaull
Als laatste de Vauxhaull, bij dit merk koop je de gele koelvloeistof.
Geen verschillende kleuren met elkaar mengen
Je hebt kunnen lezen welke koelvloeistof voor je auto geschikt is. Het is niet de bedoeling dat je verschillende kleuren met elkaar mengt. Koelvloeistof mengen wordt absoluut afgeraden, het is slecht voor de motor.
Hoe vul je koelvloeistof bij?
Je kunt zelf de koelvloeistof bijvullen. Wanneer je auto voor een onderhoudsbeurt weg gaat dan doet de garage dit voor je. Toch moet je soms zelf tussendoor bijvullen. Zo doe je dat:
Zorg dat de motor koud is. Met een warme motor kan er koelvloeistof opspatten. Dit zorgt natuurlijk voor gevaarlijke situaties.
Vervolgens draai je de dop van de tank wat open. Het gaat hier natuurlijk om de tank van het koelvloeistofreservoir, deze vind je onder de motorkap. Let op want het koelsysteem kan onder druk staan. Als gevolg hiervan kan er wat vloeistof uitspatten. Bescherm daarom je handen en je gezicht.
Bekijk het peil van de koelvloeistof. Wanneer dit tussen het minimum- en maximumniveau zit hoef je niet bij te vullen.
Moet je toch bijvullen? Vul de vloeistof tot het maximum niveau, nooit hier overheen.
Als laatste draai je de dop weer goed op de tank. Controleer even of deze ook echt dicht zit.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.