Bijgewerkt: 20 augustus 2023
Voor websites is het heel belangrijk om bovenaan in Google te staan. Hoe realiseer je dit? Dat doe je door het schrijven van de allerbeste blogs en teksten. Misschien wil je geld aan SEO uitgeven. Niet nodig, want wij kennen het geheim van Google.
Bespaar je dus een hoop geld en ontdek hoe je hoger in Google staat. Met een beetje van jezelf en een beetje van Google’s geheimen ga je een geweldige toekomst tegemoet.
Dit gesponserd artikel is geschreven door SEO tekstschrijver Bianca Walraven
Wie kent het geheim van Google?
Soms zie je een advertentie voorbijkomen: “wij kennen het geheim van Google”. Maak je niet druk, deze mensen kennen het geheim helemaal niet. Wat ze doen is je proberen te lokken zodat je veel geld uitgeeft.
Google heeft een ingewikkeld algoritme zodat het de volgorde van de zoekresultaten kan bepalen. We weten gedeeltelijk hoe dit algoritme werkt. Maar de exacte werking, dat houdt Google geheim. Er is geen marketingbureau, copywriter of SEO-expert die het geheim kent. Alleen Google weet hier meer van.
Nu populair: Google Chromecast. Stream vanaf je smartphone naar je televisie, waardoor al je streamingdiensten op één scherm staan.
Hoe je hoger in Google komt
Wat zou er gebeuren wanneer je website op 20 verschillende zoektermen op positie 1 in Google staat? Juist ja, het zou je heel veel bezoekers opleveren. Een van mijn sites is in 2019 opgericht, en het lukte al snel om op verschillende zoektermen bovenaan te staan.
Aan de hand hiervan keek ik wat ik goed en wat ik fout deed. Dat is iets dat veel mensen vergeten: ze kijken alleen naar de dingen die goed gaan. Van fouten kun je juist ontzettend veel leren.
Door goed naar je eigen website, die van concurrenten en de werking van Google te kijken, ontdek je vanzelf het grote geheim. Ik leg je in drie stappen uit hoe je hoger in Google scoort.
Stap 1: bedenk onderwerpen die bij je website passen en waar je veel ervaring mee hebt
In het begin heb ik de fout gemaakt om over dingen te schrijven die niet bij mij paste. Ik vond het onderwerp te moeilijk of ik had er weinig kennis van. Hierdoor ging ik soms wat dingen erbij verzinnen. Achteraf klopte de inhoud niet zo, en daar werden mijn bezoekers niet zo blij van.
Wanneer je bezoekers niet blij zijn dan is Google dat ook niet. Bovendien raakte ik vermoeid door het schrijven onder onderwerpen waar ik niet zoveel kennis van had. Het werd uiteindelijk zo saai dat ik steeds minder ging schrijven.
Uiteindelijk bedacht ik dat je over onderwerpen moet schrijven waar je veel vanaf weet. Deze onderwerpen moeten ook bij je website passen. Ik zal nooit over hele technische zaken schrijven, omdat ik niet vind dat ze bij mijn website passen. En ik heb er weinig kennis over.
Stap 2: doe een zoektermenonderzoek
Op sommige websites lees je dat een zoektermenonderzoek ouderwets is. Of dat je geen zoektermen meer in je artikelen moet plaatsen. Het klopt dat Google wat strenger naar je gebruikte zoektermen kijkt. Wanneer je die te vaak in je artikel of blog zet, dan ziet Google dit als spam.
Toch is het nog steeds handig om een zoektermenonderzoek te doen. Het geeft je namelijk heel veel nieuwe ideeën voor blogs, artikelen of teksten. Zonder zoektermenonderzoek zou het heel lastig zijn om nieuwe onderwerpen te bedenken.
Stap 3: weet hoe Google werkt
Kennen wij het geheim van Google? Een beetje, want je moet weten hoe deze zoekmachine werkt. Google kijkt naar verschillende zaken om de volgorde van zoekresultaten te bepalen. Eerst wordt er naar de gebruiker gekeken. Welke zoekwoorden gebruikt hij, vanaf welke locatie en welke websites heeft hij eerder bezocht?
Nu moet Google kijken welke webpagina het beste bij de zoekopdracht aansluit. De inhoud van een webpagina moet dus heel relevant zijn. Is dit niet zo, dan zal deze webpagina lager ranken.
Websites worden op meer dan 200 verschillende punten beoordeeld. Wanneer je het geheim van Google kent, dan weet je ook wel dat de inhoud van een webpagina het meest belangrijk is. Eigenlijk zou ik hier heel veel over kunnen vertellen, maar de waarheid is dat je gewoon goede inhoud moet schrijven. Dat doe je voor bezoekers en niet voor zoekmachines.
Zelf proberen om hoger in Google te komen? Lees het SEO-boek en kom alles over zoekmachine optimalisatie te weten.
Wij kennen het geheim van Google: jij toch ook?
Heb je bovenstaande drie stappen goed doorgelezen? Dan weet je dat het helemaal niet zo moeilijk is om het geheim van Google te kennen. Wanneer je moeite hebt om hoger in zoekmachines te komen, lees dan eens de SEO-richtlijnen van Google door.
Wat zeg ik? Ja, Google heeft zelf wat SEO-richtlijnen gemaakt en gepubliceerd. Die vind je via het developer gedeelte. Zoek dit op en neem het document door. Ik waarschuw je alvast: het is een vrij lang document maar het staat vol met nuttige tips.
Laat teksten voor je schrijven
Veel mensen denken dat ze zelf kunnen schrijven over bloggen. Dat kan natuurlijk ook, maar wanneer je merkt dat je niet hoger in Google komt dan doe je iets niet goed. Wanneer het je teveel moeite kost, of je hebt er helemaal geen tijd voor, dan kun je natuurlijk ook een tekstschrijver om hulp vragen.
Geef niet te veel geld uit, want sommige bureaus willen dat je ook aan linkbuilding doet, of hele dure teksten van € 150 of meer koopt. Dat is helemaal niet nodig! Ga daarom slim met je geld om. Geld besparen doe je niet alleen binnen je huishouden maar ook wanneer je een website hebt of ondernemer bent.
BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.